[global.common.btn.skiptocontent]
Huishoudelektro
Inloggen/account maken

Start je Home Connect-toestellen automatisch als de zon schijnt met HomeWizard.

Heb je zonnepanelen of een dynamisch energiecontract? Koppel dan je vaatwasser, wasmachine, droogkast of was-droogcombinatie met Home Connect aan de HomeWizard Energy-app. HomeWizard zet het toestel voor je aan als de zon schijnt óf wanneer je energietarief het laagst is.

Home Connect maakt je Bosch toestellen nóg slimmer.

Je kunt steeds meer huishoudelijke toestellen van Bosch verbinden met de Home Connect-app. Zo bedien je toestellen makkelijk vanop afstand en blijf je voortdurend op de hoogte, waar je ook bent. Laat bijvoorbeeld de oven alvast voorverwarmen als je vertrekt van kantoor of scan je wasmiddel voor de exacte dosering bij elke wasbeurt. Als je je toestellen ook koppelt aan de HomeWizard Energy-app komen er nog meer mogelijkheden bij. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen of een dynamisch energiecontract? Start dan met HomeWizard automatisch je vaatwasser, wasmachine, droogkast of was-droogcombinatie als de zon schijnt óf wanneer je energietarief het laagst is.

HomeWizard: ideaal als je zonnepanelen of een dynamisch energiecontract hebt.

Het beste moment om een toestel aan te zetten? Als de zon schijnt natuurlijk! Goed nieuws: je hoeft daar nu niet meer zelf aan te denken. Stel gewoon een EnergySaver-taak in met de HomeWizard Energy-app, zodat je toestellen automatisch starten op het gunstigste moment van de dag. Als je eigen zonnepanelen een overschot aan energie genereren, of als je een dynamisch energiecontract hebt en de tarieven laag zijn door een piekmoment in het energienetwerk. Zo bespaar je heel wat elektriciteit én geld.

Ontdek onze toestellen met Home Connect.

Dit heb je nodig om je toestellen automatisch te starten.

Wil je alles halen uit de koppeling van je Home Connect-toestel met HomeWizard? Dit heb je nodig:

Veelgestelde vragen.

Hoe verbind ik Home Connect met de HomeWizard Energy-app?

Verbind eerst je Home Connect-toestel in de Home Connect-app. Ga vervolgens naar de instellingen in de HomeWizard Energy-app. Selecteer 'Meters' en kies '+ Nieuw apparaat toevoegen'. Scroll naar beneden en selecteer 'Home Connect'. Hier log je in met je Home Connect-account en accepteer je de voorwaarden waarna je opnieuw terecht komt op de HomeWizard Energy-app. Selecteer nu het toestel (of de toestellen) dat je wilt verbinden en druk op 'Doorgaan'. Nu kun je slimme taken instellen voor je Home Connect-toestel(len).

Hoe stel ik slimme taken in om programma's automatisch uit te voeren?

Open de HomeWizard Energy-app en ga naar instellingen > EnergySaver. Zoek naar jouw toestel en voeg een nieuwe taak toe. Je kunt een zonnetaak of dynamische tarieftaak instellen.

Wat is een zonnetaak in de HomeWizard Energy-app?

Een zonnetaak stelt je in staat om automatisch toestellen in of uit te schakelen op basis van het overschot aan zonne-energie in je huis. Deze functie was al beschikbaar met HomeWizard’s stekker, de Energy Socket. Nu is de zonnetaak ook beschikbaar voor Bosch vaatwassers, wasmachines en droogkasten die geschikt zijn voor Home Connect.

Zo stel je een zonnetaak in: Zorg ervoor dat je Home Connect-toestellen toegevoegd zijn in de HomeWizard Energy-app. Ga via het tandwieltje rechtsboven naar de HomeWizard Energy-app. Klik op 'EnergySaver' en zoek je toestel. Stel een nieuwe taak in en kies 'Zonnetaak'.

Wat gebeurt er op dagen dat de zon niet of weinig schijnt?

Als er geen zonne-energie beschikbaar is, wordt je programma aan het einde van de ingestelde tijd uitgevoerd. Zo blijft er nooit vuile vaat of was in de machine achter.

Hoe stel ik een dynamische tarieftaak in?

Zorg er eerst voor dat je Home Connect-toestellen toegevoegd zijn in de HomeWizard Energy-app. Ga naar de instellingen in de HomeWizard Energy-app. Selecteer EnergySaver in het menu en zoek het toestel dat je hebt toegevoegd. Stel een nieuwe taak in en kies 'Dynamisch tarief'.

Waarom ontbreken de tarieven voor morgen?

We zijn afhankelijk van tariefgegevens die worden verstrekt door een derde partij. Deze informatie wordt rond het middaguur bijgewerkt, zodat we de goedkoopste uren voor morgen kunnen bepalen. Zodra de tariefinformatie beschikbaar is, zal de taak deze automatisch gebruiken.

Is HomeWizard gratis te gebruiken?

Absoluut! De slimme taken voor Home Connect zijn volledig gratis om in te stellen en te gebruiken binnen de HomeWizard Energy-app. Om zonnetaken goed in te stellen, heb je de P1 Meter van HomeWizard nodig. Alleen met deze meter krijgt de app de informatie over het overschot aan zonne-energie in jouw huis.

Wat is een P1 Meter?

Een P1 Meter is een type slimme energiemeter die in de P1-poort van je slimme meter gaat. De P1 Meter biedt gedetailleerde informatie over het energieverbruik van je huishouden, zoals het totale verbruik en het piekverbruik.

Je kunt ook je energietarieven toevoegen en je Home Connect-toestel verbinden in de HomeWizard Energy-app. Zo zie je wanneer de energie het goedkoopst is of wanneer je toestel op zonne-energie kan draaien. De app gebruikt deze informatie om het beste moment te vinden om het programma van je toestel te starten.

De P1-poort is al in gebruik. Wat nu?

In sommige gevallen is de P1-poort van je slimme meter al in gebruik, bijvoorbeeld door je zonnepanelen. Met een ‘splitter’ koppel je meerdere toestellen aan je P1-poort. Je koopt de P1-splitter bij HomeWizard.

De P1 Meter doet het niet?

Brandt het lampje van de HomeWizard P1 Meter niet? Mogelijk is er een energietekort. Zo’n tekort kan ontstaan wanneer de P1-poort van je slimme meter door meerdere P1 Meters wordt gebruikt. Dit is eenvoudig op te lossen door je P1 Meter meer stroom te voeden.

De HomeWizard P1 Meter heeft naast een uitgang (de RJ12-kabel die je in de P1-poort van je meter klikt) ook een usb-c-ingang. Via deze ingang sluit je de P1 Meter met een kabel en een adapter aan in het stopcontact. Net zoals je dat bijvoorbeeld met je smartphone zou doen. Je kunt hiervoor de USB-C adapter set van HomeWizard aanschaffen.

Waarom zie ik mijn toestellen niet in de HomeWizard Energy-app nadat ik Home Connect heb verbonden?

Zorg ervoor dat je toestellen en de app met hetzelfde account verbonden zijn. Ga naar 'Apparaat toevoegen', selecteer Home Connect en vink het selectievakje van jouw nieuwe toestel aan.

Dit werkt alleen als je jouw Home Connect-account al hebt verbonden met jouw HomeWizard Energy-app en de toestellen hebt gekoppeld.

Ik heb een Home Connect-koffiemachine, kan ik deze verbinden?

Nee, deze functie is bedoeld voor grote energieverbruikers: vaatwassers, wasmachines, droogkasten en was-droogcombinaties.

Waarom is mijn toestel niet gestart?

Het toestel moet als status 'Klaar' weergeven in de EnergySaver-taak. Selecteer het gewenste programma en druk op de knop 'Bedien via de app' op je toestel om ervoor te zorgen dat het toestel reageert op de slimme taak. Sluit vervolgens de deur om het programma te activeren.

Heb je de deur ondertussen geopend? Druk nadat je de deur weer hebt gesloten opnieuw op 'remote start' om het programma te activeren.

Moet ik telkens terugkeren naar de taakinstelling wanneer ik wil plannen op basis van zonne-energie of tarieven?

Nee, als je een EnergySaver-taak instelt, hoef je niet telkens een nieuwe taak te maken. Je kunt je toestel zoals gewoonlijk gebruiken.

Selecteer een programma op je toestel en druk op de knop 'Bedien via de app'. Voeg het vaatwasblokje of wasmiddel toe en sluit de deur.

Wil je niet dat het programma start? Activeer dan de afstandsbediening niet of schakel de slimme taak uit in de HomeWizard Energy-app.

Ik heb geen zonnepanelen of dynamische energietarieven. Wat nu?

HomeWizard helpt je om energie op een slimme manier te verbruiken door je toestellen te laten draaien op je eigen opgewekte zonne-energie of tijdens de goedkoopste uren van de dag. Heb je geen zonnepanelen of dynamische energietarieven? Dan kun je je toestellen niet automatisch laten starten op het voordeligste moment van de dag.

Ik kom er niet uit. Kunnen jullie mij helpen?

Mogelijk vind je het antwoord bij de veelgestelde vragen over HomeWizard. Ondervind je moeilijkheden met Home Connect? Ontdek meer informatie over hoe je je toestel verbindt. Of neem contact op met ons via de Home Connect servicelijn via het telefoonnummer 02 475 77 75 of het e-mailadres info.be@home-connect.com. Onze medewerkers staan je graag te woord.